Kan inte skicka epost via Visma

Får du upp ett felmeddelande där det saknas en MAPI klient eller liknande kan det ibland räcka att lägga in ett par registernycklar för att program som Thunderbird eller Em Client ska fungera ihop med Visma.

Starta regedit och öppna följande sökväg (för 64-bit Windows)

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows Messaging Subsystem\

Här finns förmodligen bara en registernyckel (Standard) och här ska du då lägga till ett par nya strängvärden

Högerklicka på ett tomt område i den högra rutan och välj Nytt->Strängvärde
Döp till MAPI och ge den ett värde av 1

Nästa strängvärde döper du till MAPIX med ett värde av 1

Och sista strängvärdet döper du till MAPIXVER och ger den värdet 1.0.0.1

Såhär ska det se ut när du är klar

 

Har du mot förmodan en 32-bits installation av Windows så är det denna sökvägen istället

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Messaging Subsystem\

 

Källa: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/fel-ingen-mapi-kompatibel-e-postklient-finns-installerad

 

Använder du eM Client kan du behöva göra ytterligare ändring för att det ska fungera.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail

Ändra den befintliga (Default) nyckeln till eM Client, enligt bilden nedan

 

Du kan även ladda ner färdiga reg-filer för att applicera ovanstående ändringar (görs på egen risk, dubbelkolla alltid reg-filer genom att högerklicka på respektive reg-fil och välj "Redigera" för att se reg-filens innehåll)

Lägg till MAPI, MAPIX och MAPIXVER

Lägg till eM Client som standard program